
Dear PCC,

I wish to lodge a complaint about the article ‘UN climate panel shamed by bogus rainforest
claim’ by Jonathan Leake, published in the Sunday Times, across pages 8 and 9 on 31
January 2010. I consider it in breach of PCC Editors Code of Practice point 1) Accuracy, i) The
Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information,
including pictures.

Specifically, I consider this article to be materially misleading. I am the scientific expert cited

in the article who was asked about the alleged “bogus rainforest claim”. In short, there is no

“bogus rainforest claim”, the claim made by the UN panel was (and is) well-known,

mainstream and defensible science, as myself and two other professional world-class

rainforest experts (Professor Oliver Phillips and Professor Dan Nepstad) each told Jonathan

Leake.

The Sunday Times knew that the UN panel report contained an incorrect reference relating

to a sentence about the potential impacts of climate change on the Amazon rainforest, and

not an error of science. Yet, the Sunday Times published inaccurate, misleading and

distorted information which would lead any reasonable person to assume that the UN

report had included information that was not backed by the best scientific information

available at the time. Furthermore, they used highly selective reporting to imply, by

omission, that a leading expert – myself – concurred with them that the IPCC had published

an incorrect scientific claim. This is not the truth, and not what I told the Sunday Times, and

therefore I consider the article materially misleading.

I suspect that the Sunday Times may claim that it did not state in the main body of the

article that the statement in the UN report was scientifically correct or not, and that the

article was about the IPCC making a mistake. Yet, according to the Editor’s code this is

immaterial: “Stories that are technically accurate can still be misleading or distorted leaving

the reader with a false impression. Sometimes the problem is more because of what they

don’t say than what they do, and that — whether intentional or not — can breach the

Code.”

The Sunday Times contention that the IPCC had made a mistake in the reporting of

scientifically credible statements was then widely re-reported, in part because the Sunday

Times used my expertise to lend credibility to the assertion, due in part to the concealment

of my views that the statement in question was fully in line with scientific knowledge at the

time the IPCC report was written.

Following publication, I posted a very short comment on the Sunday Times website, below

the article, on the afternoon of Sunday 31 January, stating that I was the expert cited in

Jonathan Leake’s article, that the article was misleading, as there was no ‘bogus rainforest

claim’, and posted a link to the BBC whom I also gave an interview with, to which I gave

broadly similar information as to the Sunday Times, but was accurately reported



(http://news.bbc.co.uk/1/hi/8488395.stm, reproduced as Appendix 4). My posted comment

was deleted from the Sunday Times website.

I also wrote a letter to the Sunday Times, emailed on Tuesday 2 February, to explain the

distortion and errors in the article, for publication the following Sunday, copying in the lead

author of the article, Jonathan Leake, which was neither acknowledged, nor published (see

Appendix 2 for a copy of the letter).

The deletion of my comment on the website, and failure to publish my letter would appear

to be in breach of point 1) Accuracy, ii) A significant inaccuracy, misleading statement or

distortion once recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and -

where appropriate - an apology published.

As I have tried to correct the record in the Sunday Times, and the Sunday Times has not

cooperated, and would like the public record to be correct in this matter, (reluctantly) I ask

that the PCC fully investigate the case, and the Commission then make a ruling. I hope that

in the course of the investigation the Sunday Times will adhere to the highest standards of

accuracy, openness and clarity in their submissions to the PCC, as the article, and

accompanying editorial related to the article (‘Bad science needs good scrutiny’) are

themselves about the importance of taking the utmost care in reporting science.

I detail the misleading claims in the article in a series of sections below.

1). Headline, sub-headline

The 2-page banner headline, ‘UN climate panel shamed by bogus rainforest claim’, claims

that the UN climate panel (the Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC) made a

“bogus” claim about rainforests. The definition of bogus is generally taken to mean

counterfeit or fake, i.e. not genuine, or alternatively can mean merely incorrect. The

expectation is set that a false or incorrect claim has been made by the IPCC.

The sub-headline, “An IPCC report warning of Amazon catastrophe was unfounded.

Jonathan Leake reports,” reinforces the Sunday Times claim, and readers’ likely

interpretation that the IPCC has reported a claim that is without a basis in scientific

evidence, and further, that the report overplays the threat of climate change impacts on

Amazon rainforests. This is completely untrue, and counter to what myself and two other

experts told Jonathan Leake. I reproduce the email exchange with Mr Leake in Appendix 1,

and ask Mr Leake to release all his notes to the PCC from all his interviews with Amazon-

forest experts interviewed for this article, which should show what the Sunday Times knew,

and that they knew the headline and sub-headline to be incorrect.



To summarise there is no “bogus rainforest claim”, nor any “unfounded” warning of serious

impacts on the Amazon. It is all clearly laid out in the primary scientific literature, of which

Mr Leake was aware, but chose to conceal.

2). Introductory paragraphs

The first three paragraphs continue to reinforce that the IPCC have published a false claim.

Here we get some explanation of how this occurred: the claim is apparently by an

environmental pressure group, WWF, that itself is based on a mistaken inference from a

scientific paper, and by implication that the IPCC reported this error in science. Here are the

opening paragraphs:

“A STARTLING report by the United Nations climate watchdog that global warming might wipe out 40% of
the Amazon rainforest was based on an unsubstantiated claim by green campaigners who had little scientific
expertise.

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) said in its 2007 benchmark report that even a slight
change in rainfall could see swathes of the rainforest rapidly replaced by savanna grassland.

The source for its claim was a report from WWF, an environmental pressure group, which was authored by two
green activists. They had based their “research” on a study published in Nature, the science journal, which did
not assess rainfall but in fact looked at the impact on the forest of human activity such as logging and burning.
This weekend WWF said it was launching an internal inquiry into the study.”

This may be arguable to be, to a large extent, technically correct but is extremely

misleading. The ‘startling report’ is the IPCC Fourth Assessment Report published in 2007. It

consists of three volumes. The claim investigated by the Sunday Times is a single sentence

on page 596 of the 976 page second volume which says,

“Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in
precipitation; this means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in
South America could change very rapidly to another steady state, not necessarily producing
gradual changes between the current and the future situation (Rowell and Moore, 2000).”

Jonathan Leake asked me to comment on whether this claim is correct via an email

(reproduced verbatim in Appendix 1). His emailed question was:

“The question here is why the IPCC has included in its last impacts report a suggestion that 40% of the Amazon

could be lost and replaced by for example savannah because of a slight reduction in rainfall. There appear to be

no solid references for this in the scientific literature and it contradicts other reports.”

Here is my emailed answer:

Your statement is untrue, there is a wealth of scientific evidence suggesting that the Amazon is vulnerable to

reductions in rainfall. The IPCC statement itself is poorly written, and bizarrely referenced, but basically

correct. It is very well known that in Amazonia tropical forests exist when there is more than about 1.5 meters of

rain a year, below that the system tends to ‘flip’ to savanna, so reductions in rainfall towards this threshold could

lead to rapid shifts in vegetation. Indeed, some leading models of future climate change impacts show a die-off



of more than 40% Amazon forests, due to projected decreases in rainfall. The most extreme die-back model

predicted that a new type of drought should begin to impact Amazonia, and in 2005 it happened for the first

time: a drought associated with Atlantic, not Pacific sea-surface temperatures. The effect on the forest was

massive tree mortality, and the remaining Amazon forests changed from absorbing nearly 2 billion tonnes of

CO2 from the atmosphere a year, to being a massive source of over 3 billion tonnes.

The Amazon drought impacts paper was written by myself and colleagues in Science (attached). Here is the

press release explaining the sensitivity:

http://www.leeds.ac.uk/news/article/36/amazon_carbon_sink_threatened_by_drought

Also, a paper on the model predictions is attached (Huntingford paper, see map in Fig. 4 RED is savanna,

Yelloa+green are forest), showing the scale of possible changes may exceed 40%, and a paper from Nepstad

also showing the potential extent of drought impacts across the Amazon (attached, see Lewis 2006 Figure 7

originally from Nepstad, which illustrates the scale of sensitivity of the Amazon to drought), again showing

much of the Amazon may be regarded as vulnerable.

End of Quote.

Hence, it is highly misleading to state that the claim in the IPCC report was
‘unsubstantiated’. It had been substantiated by myself, and two other Amazon experts,
Professors Dan Nepstad and Oliver Phillips who Mr Leake spoke to, each independently,
and backed by several peer-reviewed scientific papers, some of which I sent to Mr Leake.

In addition to this email I told Mr Leake on the telephone that the first volume of the IPCC
Fourth Assessment report makes broadly the same claim and gets the references correct (on
page 510, it states, “New coupled climate-carbon models (Betts et al., 2004; Huntingford et
al., 2004) demonstrate the possibility of large feedbacks between future climate change and
vegetation change, discussed further in Section 7.3.5 (i.e., a die back of Amazon vegetation
and reductions in Amazon precipitation).” ).

The Sunday Times knew that the IPCC statement itself was scientifically defensible and
correct, merely that Rowell & Moore was the incorrect reference, and that it was correctly
referenced elsewhere in the IPCC report. To state otherwise is to materially mislead the
reader.

Then Mr Leake further misleads the reader, when he states in the article, “They had based

their “research” on a study published in Nature, the science journal, which did not assess

rainfall but in fact looked at the impact on the forest of human activity such as logging and

burning. This weekend WWF said it was launching an internal inquiry into the study.”

Again Mr Leake asked me the question directly via email, “The actual paper cited in the

Rowell paper came from a report in Nature about forest fires. I cannot find anything in the

Nature paper to support the claims made by Rowell. Can you? (The claims may still be true

of course).”



While Mr Leake acknowledges via email that the IPCC claims are correct (in contrast to the

article), I responded, again via email:

The 40% claim is not actually referenced in the Rowell & Moore 2000 report (they use Nepstad to

reference the specific figures in the next sentence). The Nepstad Nature paper is about the

interactions of logging damage, fire, and periodic droughts, all extremely important in understanding

the vulnerability of Amazon forest to drought, but is not related to the vulnerability of these forests

to reductions in rainfall. I don’t see how that can be the source of Rowell’s 40% claim. Its more likely

an unreferenced statement by Rowell.

The Nature paper is a red-herring here, it is nothing to do with the 40% claim, yet Mr Leake
conceals this from the reader.

Furthermore, WWF who commissioned and published the Rowell & Moore report, had a
letter published in the Sunday Times on Sunday 7 February, in which they state, “WWF
acknowledges that a reference to Fire in the Amazon as the source of the 40% claim was
omitted during the editing of the Global Review of Forest Fires. However, WWF informed
your reporter of the source several hours before you went to press.”

Thus, Mr Leake knew, from two independent sources, that the single sentence claim in the
Rowel & Moore 2000 report that was the focus of attention was itself unreferenced, and
that the WWF report was not a misunderstanding of a scientific paper in Nature by non-
specialists. Mr Leake’s introductory paragraphs are highly misleading.

2). Quotes from Simon Lewis

Having set up the ‘bogus’ and ‘unfounded’ claim by ‘green activists’ based on an apparent

misinterpretation of a scientific paper by non-specialists, I am quoted, I believe, to provide

scientific credibility to reinforce these points. This is despite repeatedly stating to the

Sunday Times that there is no problem with the sentence in the IPCC report, except the

reference. E.g. this statement is taken from my first email with Mr Leake, “The IPCC

statement is itself is poorly written, and bizarrely referenced, but basically correct” (see

Appendix 1), and this from the final email communication with Mr Leake, and my last line,

“My one line conclusion would be (unfortunately): Both the IPCC paragraph and Rowell’s

report are both sloppy when there is no need to be. The claims made can all be

substantiated with reference to solid peer-reviewed papers.” (see Appendix 1).

The article has three paragraphs of quotes from me:

Simon Lewis, a Royal Society research fellow at Leeds University who specialises in tropical
forest ecology, described the section of Rowell and Moore’s report predicting the potential
destruction of large swathes of rainforest as “a mess”.



“The Nature paper is about the interactions of logging damage, fire and periodic droughts, all
extremely important in understanding the vulnerability of Amazon forest to drought, but is
not related to the vulnerability of these forests to reductions in rainfall,” he said.

“In my opinion the Rowell and Moore report should not have been cited; it contains no
primary research data.”

The first paragraph is again misleading. The emails in Appendix 1 of this letter, attached

scientific papers I sent to Mr Leake and comments by myself published on the BBC website

all show that I support the statement in the IPCC report, and therefore support the same

statement in the Rowell and Moore report. The only thing being discussed between myself

and Mr Leake is referencing. It is the fact that the IPCC statement that references the Rowell

and Moore report, which itself then provides no peer-reviewed reference to back the

(correct) claim it is making that I term “a mess”. The “mess” is the double referencing error,

and in no way relates to any scientific claims. Again the sentence in the Sunday Times piece

is constructed to suggest that I disagree with the thrust of the IPCC statement, and the

Rowel report, without stating that the truth is that I agree with both.

The quote by me in the second paragraph is the middle section of a longer quote. The full

quote I gave Mr Leake is:

The 40% claim is not actually referenced in the Rowell & Moore 2000 report (they use Nepstad to

reference the specific figures in the next sentence). The Nepstad Nature paper is about the

interactions of logging damage, fire, and periodic droughts, all extremely important in understanding

the vulnerability of Amazon forest to drought, but is not related to the vulnerability of these forests

to reductions in rainfall. I don’t see how that can be the source of Rowell’s 40% claim. Its more likely

an unreferenced statement by Rowell.

Again, WWF themselves, had a letter published in the Sunday Times, informed Mr Leake of
this problem in their report, “WWF acknowledges that a reference to Fire in the Amazon as
the source of the 40% claim was omitted during the editing of the Global Review of Forest
Fires. However, WWF informed your reporter of the source several hours before you went
to press.”

The opening paragraphs of Mr Leake’s piece strongly suggests that WWF have made a

mistaken inference from a paper published in Nature, while my description of the paper is

used to encourage this perception, despite what I told the Sunday Times. At no point did I

even suggest there was a problem with the WWF report except the referencing. Again the

Nature paper is a red-herring. Nobody with any scientific credibility could think that that

particular Nature paper was the source of the 40% claim.

The third quote is again truncated to give a differing impression to the one intended. The

full quote I gave to Mr Leake was: “In my opinion the Rowell and Moore report should not



have been cited, it isn’t sufficient evidence to back any claim at all, as it contains no primary

research data. It shouldn’t have been cited to back any claim.” Note that the sub-clause, ‘it

isn’t sufficient evidence to back any claim at all,’ has been omitted. Again, the bias is to

omit, for the reader, the generic point I made to Mr Leake that in my view no reports should

be cited by the IPCC, only peer-reviewed scientific literature. Instead the highly selective

quoting – including removing clauses in the middle of sentences –insinuates that there is

something particular about this report and environmental pressure group reports more

generally that is problematic or incorrect. Note that in the email exchange this quote was

given before any investigation or opinion was given on the WWF report, because I do not

think any report from outside the peer-reviewed literature should be included in IPCC

reports. As I told Jonathan Leake, the WWF report is not important, in my view, what is

important is whether the IPCC statements are backed by the best scientific evidence

available at the time. Which they are.

The full email exchange between myself and Jonathan Leake is given in Appendix 1.

3). Lewis’ demands...

The article then concludes with a demand:

Scientists such as Lewis are demanding that the IPCC ban the use of reports from pressure groups. They fear

that environmental campaign groups are bound to cherry-pick the scientific literature that confirms their beliefs

and ignore the rest.

This is both incorrect and a distortion. I stated that no material from sources that have not
been published after peer-review should be cited by the IPCC. I do not restrict my call to
pressure groups, but include business reports and newspaper articles to name but two. The
demand is incorrect, and something that I did not say, which will also further mislead the
reader.

In addition, I never said, nor even commented upon, the idea that reports by environmental
campaign groups may be biased, indeed my recollection is that I was not asked to comment
on this by Mr Leake. The second sentence of this paragraph is pure fabrication. My
reasoning for including only primary scientific literature is simple, first, as explained to Mr
Leake on the telephone and via email, using other sources is usually not necessary, all the
IPCC statements in this case are easily substantiated by recourse to the scientific literature,
and second, using other sources of information leaves a possibility of perceptions of bias
that is not helpful in terms of explaining the science to the public.

4). Relations to other IPCC problems

The thrust of the article, that the IPCC report includes a ‘bogus’ claim, based on an
environmental pressure group report, based on a mistake, itself criticised by a leading
scientist, who then calls for the use of such reports to be banned due to biased reporting of
the scientific literature (me) finishes with this:



It was exactly this process that lay behind the bogus claim that the Himalayan glaciers were likely to

melt by 2035 — a suggestion that got into another WWF report and was then used by the IPCC.

This is misleading yet again. Is the Amazon claim ‘exactly’ the same as the Glacier case? No.

Here is what I told Mr Leake via email, “The Amazon case is different from the Glacier case

as the Amazon statement is not an exaggeration of what is known from the primary

literature.” (see Appendix 1). Mr Leake knew that the Amazon claim was not ‘bogus’, but

when the headline states there is a ‘bogus’ IPCC rainforest claim, and this sentence then

says, “exactly this process lay behind the bogus claim that the Himalayan glaciers were likely

to melt by 2035 — a suggestion that got into another WWF report and was then used by the

IPCC,” any reasonable person would finish reading the article with a misleading impression

that the best available scientific information at the time was incorrectly reported by WWF

and then copied by the IPCC. The reality is far from this.

Graphics

Underneath the headline is a large diagram/illustration titled ‘Amazon facts’. Part of the

diagram/illustration contains a panel titled ‘World Wildlife Fund Claims’ and some

explanation, and a second title ‘Real threats’ below, and some explanation. Again this

reinforces that there are claims without foundation, made by WWF, which are counter to

the current best understanding of the future threats to the Amazon rainforest.

The explanation under the WWF claims is two sentences. One is a re-working of my

comment to Mr Leake from my first email about the conditions required to sustain

rainforest in the Amazon (but changed to imperial units, thus 1.5 metres becomes 5ft). The

second sentence is the 40% claim which I clearly and unambiguously stated to Jonathan

Leake was a reasonable scientific statement. This part of the figure could just as easily have

been titled, “Simon Lewis’ claims”, or “Amazon experts’ claims” given the interviews with

Professors Nepstad and Phillips that Mr Leake undertook stated the same position. The

diagram is extremely misleading.

Interestingly, the diagrams show why the Amazon may be so vulnerable to small changes in

rainfall (because I explained this all to Mr Leake on the telephone). This is because there is a

rainfall threshold where forest tends to shift savanna coupled with the fact that the rainfall

in the east of the Amazon is ‘recycled’ by the trees via evapotranspiration, to fall again

further into the Amazon basin. Therefore, if the eastern Amazon rainforests are lost (which

are close to the savanna threshold of 5 ft of rainfall per year), large areas of more remote

rainforests may then in turn be lost because the rainfall recycling is lost. This is why there is



such concern about climate change induced droughts (or forest loss via deforestation) in

eastern Amazonia, as it could then lead to major losses across central Amazonia too.

5). Accompanying Concerns

5.1 The article re-write

I spoke to Jonathan Leake on the afternoon of Saturday 30, a few hours before the article

went to press, as he wanted to check the quotes he was using by me (checking quotes was

agreed between ourselves on Friday 29 January). The entire article was read to me, and

quotes by me agreed, including a statement that the science in the IPCC report was and is

correct. The article was reasonable, and quotes were not out of context. Indeed I was happy

enough that I agreed to assist in checking the facts for the graphic to accompany the article

(I can supply the emails if necessary). Yet, following this telephone call the article was

entirely and completely re-written with an entirely new focus, new quotes from me

included and new (incorrect) assertions of my views. I ask the Sunday Times to disclose the

version of article that was read out to me, and provide an explanation as to why the agreed

correct, undistorted, un-misleading article, and specifically the quotes from me, was not

published, and an entirely new version produced.

5.2 Contribution by Richard North

The online version of the article includes a line at the bottom, “Research by Richard North”.

Richard North is a writer who steadfastly refuses to accept the mainstream scientific results

relating to climate change science. He writes a website blog, which published what many

regard as the first article about the allegedly false claim by the IPCC about the impacts of

climate change induced drought on the Amazon rainforest

(http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/and-now-for-amazongate.html; All relevant

Richard North Blog posts are verbatim in Appendix 3). It was this website that several

journalists who telephoned me asked me to look at. Quotes from North’s blog were used in

an article by the BBC’s Roger Harrabin on Friday 29 January

(http://news.bbc.co.uk/1/hi/8488395.stm, Appendix 3), claiming “The IPCC also made false

predictions on the Amazon rainforests”. On the BBC this was set against my statement: “The

IPCC statement is basically correct but poorly written, and bizarrely referenced,” and an

explanation of what scientific literature the IPCC should have cited.

On Saturday 30 January, before the Sunday Times piece had been published, but which

Richard North had, we now know, assisted with, North wrote on his blog:

However, the BBC's Roger Harrabin is already swinging into damage-limitation mode on "Amazongate",

quoting "Euro-sceptic blogger Richard North".



The hapless Harrabin is driven to play down the importance of this latest development, claiming that the

inclusion of the WWF reference "is a blunder perhaps, but maybe of a different kind, because there is indeed

plenty of published science warning about drought in the Amazon."

In so doing, he distorts the thrust of the Rowell Moore argument, which claims that "40% of Amazonian forests

could react drastically to even a slight reduction in precipitation."

First of all, the figure is entirely unsubstantiated and secondly, although there is plenty of evidence that severe

or prolonged drought can damage tracts of forest, there is no good (or any) evidence that a "slight reduction in

precipitation" could have the drastic effect predicted.

Of special note, though, is Harrabin's choice of expert to back up his argument. He cites Dr Simon Lewis from

Leeds University, who told him: "The IPCC statement is basically correct but poorly written, and bizarrely

referenced." The full significance of this will not become apparent until my next post, so this is just a marker ...

we will see Lewis in a different light.

Richard North’s Sunday blog, about the Sunday Times article he contributed to includes the

following:

The detail is familiar to readers of this blog, and some might note a small addition at the end of the piece which

says: "Research by Richard North", in what has been a fruitful partnership.

Crucially, Leake brings to the table the substance of an exchange with Simon Lewis, a Royal Society research

fellow at Leeds University who specialises in tropical forest ecology. This is the same Simon Lewis cited by the

BBC's Roger Harrabin, who has him say: "The IPCC statement is basically correct but poorly written, and

bizarrely referenced."

Leake, who had extensive communications with the man, however, presents a completely different picture.

It is certainly true that Jonathan Leake’s and Richard North’s piece in the Sunday Times

presents a very different picture of my views on the IPCC sentence in question, and the

scientific evidence to back such a claim. Richard North is essentially claiming I told one thing

to the BBC and another to the Sunday Times. This is untrue. The emails to the Sunday Times,

show that whole chunks of the same text were used by the BBC (see Appendix 1).

What is concerning regarding my compliant is that according to Richard North, he and

Jonathan Leake produced the Sunday Times article in “partnership”. There also appears to

be a determination by Richard North to ‘prove’ there is more of a problem with the IPCC

than I expressed to Roger Harrabin and I also expressed to Jonathan Leake. The PCC code

states that Editors must “take care” not to publish inaccurate, misleading or distorted

information. By including Richard North in the production of the article I do not think the

Sunday Times has taken “care” to avoid publishing misleading information.

Richard North discovered the referencing problem with the IPCC sentence, became the

most vocal public advocate of the theory that the IPCC published a scientifically indefensible

statement (while apparently not being an expert in the field) and then became involved in



the production of an article about these claims, seems, at best, an editorial mistake. I would

like the Sunday Times to explain what role Richard North had in the production of the article

(especially the last-minute re-write), release all Richard North’s research notes relating to

the production of this article, electronic or otherwise, and any emails between Richard

North and Jonathan Leake relating to the production of the article so the PCC can

understand the precise role of Richard North in the production of the article (perhaps it was

negligible, perhaps he re-wrote it). This is particularly concerning as had I known Richard

North was connected to writing the Sunday Times piece I would have refused to comment

or answer questions about the Amazon as North is in no way a trustworthy writer when it

comes to the careful assessment and reporting of scientific knowledge.

I have gone though the Sunday Times article in some detail as, in my opinion, it is the

combined number of distortions, omissions, selective quotes and telling ambiguities taken

together that mean a reasonable person would be materially mislead to think that the IPCC

had published a false and exaggerated statement about the potential impacts of climate

change induced droughts on Amazon rainforests rather than a referencing error. This article

has contributed to confusion as similar misleading claims have been made elsewhere,

specifically noting the work of the Sunday Times, such as the editorial in the Wall Street

Journal on February 16 (see Appendix 5). Indeed, it was copied around the world, and

legitimised Richard North’s incorrect ‘Amazongate’ thesis.

The confusion generated by the Sunday Times was completely unnecessary. The BBC and

the Sunday Telegraph

(http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-

change-panel-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html; Appendix 6)

both managed to contact experts and convey the facts correctly.

Lastly, of the two other experts I know Mr Leake spoke to, one, Professor Nepstad, has

already made a public statement about the IPCC statement

(http://www.whrc.org/resources/online_publications/essays/2010-02-

Nepstad_Amazon.htm, reproduced as Appendix 7), the other Professor Phillips has

informed me he is happy to make a submission to the PCC relating what he told Mr Leake, if

that is useful or necessary to assist resolving my complaint.

As far as I understand, the procedure is that Sunday Times will respond, I will have the

chance to read and comment upon any new material presented, and then this can go before

the Commission for a ruling. If I can be of any further assistance please do not hesitate to

ask.

With best wishes,



Dr Simon Lewis

Royal Society research fellow

Earth & Biosphere Institute

School of Geography

University of Leeds

Leeds. LS2 9JT. UK

0113 343 3337

Appendix 1. Email exchange between Jonathan Leake and Simon Lewis

From: Leake, Jonathan [mailto:jleake@sunday-times.co.uk]

Sent: 29 January 2010 11:22

To: Simon Lewis [GEO]

Subject: The Sunday Times

One issue relates to the last report of working group 2 of the AR4 published by the IPCC.

It relates to Chapter 13 which deals with Latin America. In 13.4.1 it says:

Up to 40%of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in precipitation;
this means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in South America could change
very rapidly to another steady state, not necessarily producing gradual changes between the current
and he future situation (Rowell and Moore, 2000). It is more probable that forests will be replaced by
ecosystems that have more resistance to multiple stresses caused by temperature ncrease, droughts
and fires, such as tropical savannas.

I have traced this Rowell & Moore reference to a campaigning paper called Global Review of Forest
Fires published by the WWF and IUCN in 2006. In that report http://data.iucn.org/dbtw-
wpd/edocs/2000-047.pdf the authors Andy Rowell and Peter Moore say on page 15:

"During exceptional dry years the forest literally sucks the soil dry, meaning that in that year
or for a number of subsequent years, there may not be enough water to sustain the forest and
it crosses the threshold of flammability45. Up to 40% of the Brazilian forest is extremely
sensitive to small reductions in the amount of rainfall. In the 1998 dry season, some 270,000
sq. km of forest became vulnerable to fire, due to completely depleted plant-available water



stored in the upper five metres of soil. A further 360,000 sq. km of forest had only 250 mm of
plant-available soil water left.4 6""

This statement is backed by a reference to a paper published in Nature in 1999 which you can
read at
http://www.ic.ucsc.edu/~wxcheng/envs23/lecture12/Fire_nature.pdf called Large Scale
impoverishment of Amazonian Forests by Logging and Fire. However this last report does
not appear to support the assertions made by Rowell and Moore and hence does not support
the assertions made by the IPCC.

In particular it does not support the claim that 40% of the Amazonian rainforest is susceptible
to small changes in precipitation. I would suggest that common sense alone is enough to
suggest such a claim is very questionable. After all, the natural environment is highly variable
on all kinds of timescales and conditions including rainfall, especially over an area as large as
the Amazon rainforest and forests tend to be adapted to that variation.

Perhaps ironically, this point is borne out by another WWF report published in 2007
(http://www.worldwildlife.org/climate/Publications/WWFBinaryitem7658.pdf) which points
out how the Amazon is actually very resilient to droughts. It says:

"One of the great ecological puzzles of the Amazon forests is their ability to withstand severe
seasonal drought with no visible signs of drought stress. Indeed, some researchers have
reported satellite evidence of an early dry season “greening up” of the Amazon forest canopy
[Saleska et al. 2007, Myneni et al. 2006], although field measurements of this phenomenon
are tenuous. Nearly half of the forests of the Amazon are exposed to seasonal drought for 3-5
months duration when monthly rainfall totals only 0-3 centimeters (Nepstad et al. 1994,
2004)4. Slowly, we are learning that these remarkable ecosystems have evolved mechanisms
for maintaining lush, green leaf canopies through periods with little rainfall. The most
important adaptation appears to be the deep (>10m) rooting systems of many Amazon forest
trees that enable them to absorb water stored deep in the soil, as shallow soil moisture is
gradually depleted during periods of little rainfall (Nepstad et al. 1994; 2004; 2007, Bruno et
al. 2006; Hodnett et al. 1995). During the dry season, 75 per cent of the water released to the
atmosphere through leaf “transpiration” is absorbed from greater than 2m depth in the soil
(Nepstad et al. 1994). More recently it has been discovered that Amazon trees absorb
substantial amounts of moisture from the dew that forms on their leaves during the dry
season (Cardinot 2007)."

The question here is why the IPCC has included in its last impacts report a suggestion that
40% of the Amazon could be lost and replaced by for example savannah because of a slight
reduction in rainfall. There appear to be no solid references for this in the scientific literature
and it contradicts other reports.

Do you still support the conclusions of 13.4, as cited above? Do you believe the WWF report
was a sufficiently reliable source to quote as support for your conclusions?

A second question is whether, in view of this and the glacier report, you still think it would be
appropriate to use WWF campaign reports in the IPCC's fifth assessment process?

Many thanks for your help.



Jonathan Leake

Science & Environment Editor

The Sunday Times (Readership 3.5m)

1 Pennington Street, London E98 1ST

Email: jleake@sunday-times.co.uk

Landline: +44 20 7782 5662

Mobile: +44 7799 772253

From: Simon Lewis [GEO] [mailto:S.L.Lewis@leeds.ac.uk]

Sent: 29 January 2010 12:00

To: Leake, Jonathan

Subject: RE: The Sunday Times

HI Jonanthan,

Your question is:

“The question here is why the IPCC has included in its last impacts report a suggestion that
40% of the Amazon could be lost and replaced by for example savannah because of a slight
reduction in rainfall. There appear to be no solid references for this in the scientific literature
and it contradicts other reports.”

Your statement is untrue, there is a wealth of scientific evidence suggesting that the Amazon is

vulnerable to reductions in rainfall. The IPCC statement itself is poorly written, and bizarrely

referenced, but basically correct. It is very well known that in Amazonia tropical forests exist when

there is more than about 1.5 meters of rain a year, below that the system tends to ‘flip’ to savanna,

so reductions in rainfall towards this threshold could lead to rapid shifts in vegetation. Indeed, some

leading models of future climate change impacts show a die-off of more than 40% Amazon forests,

due to projected decreases in rainfall. The most extreme die-back model predicted that a new type

of drought should begin to impact Amazonia, and in 2005 it happened for the first time: a drought

associated with Atlantic, not Pacific sea-surface temperatures. The effect on the forest was massive

tree mortality, and the remaining Amazon forests changed from absorbing nearly 2 billion tonnes of

CO2 from the atmosphere a year, to being a massive source of over 3 billion tonnes.

The Amazon drought impacts paper was written by myself and colleagues in Science (attached).

Here is the press release explaining the sensitivity:

http://www.leeds.ac.uk/news/article/36/amazon_carbon_sink_threatened_by_drought



Also, a paper on the model predictions is attached (Huntingford paper, see map in Fig. 4 RED is

savanna, Yelloa+green are forest), showing the scale of possible changes may exceed 40%, and a

paper from Nepstad also showing the potential extent of drought impacts across the Amazon

(attached, see Lewis 2006 Figure 7 originally from Nepstad, which illustrates the scale of sensitivity

of the Amazon to drought), again showing much of the Amazon may be regarded as vulnerable.

This is not to say this there isn’t much uncertaintly as to exactly how vulnerable how much of the

Amazon is to moving to a savanna system.

On your question 2: The IPCC would do well to just outlaw un-peer reviewed journal or book

chapters from being citable in its reports to stop this type of thing happening again.

Hopefully ‘Amazongate’ could be used to try explaining some of the science (esp. the forest-drought-

carbon emissions-climate change feedback).

Give me a ring if anything isn’t clear.

Simon

Dr Simon L. Lewis

Royal Society Research Fellow

Earth & Biosphere Institute

School of Geography

University of Leeds

Leeds. LS2 9JT.

Tel: +44 (0)113 343 3337

Fax: +44 (0)113 343 3308

Email: s.l.lewis@leeds.ac.uk

Email: slewis@pobox.com

From: Leake, Jonathan [mailto:jleake@sunday-times.co.uk]

Sent: 29 January 2010 12:08

To: Simon Lewis [GEO]

Subject: RE: The Sunday Times

Thanks Simon - very helpful.



However I probably wasn't clear enough in my email. Do you think the papers cited in the IPCC

report (Rowell, and the Nature report) are sufficient evidence to back up the claim? I accept

there have been others since and probably before - but they weren't the ones cited.

I'm trying to separate the science from the process here.

Jonathan Leake

Science & Environment Editor

The Sunday Times (Readership 3.5m)

1 Pennington Street, London E98 1ST

Email: jleake@sunday-times.co.uk

Landline: +44 20 7782 5662

Mobile: +44 7799 772253

See my articles at www.timesonline.co.uk

The contents of this email, plus any attachments, are confidential and should not be published in any format without prior

agreement.

From: Simon Lewis [GEO] [mailto:S.L.Lewis@leeds.ac.uk]

Sent: 29 January 2010 12:40

To: Leake, Jonathan

Subject: RE: The Sunday Times

In my opinion the Rowell and Moore report should not have been cited, it isn’t sufficient evidence to

back any claim at all, as it contains no primary research data. It shouldn’t have been cited to back

any claim.

The Amazon case is different from the Glacier case as the Amazon statement is not an exaggeration

of what is known from the primary literature.

Simon

From: Leake, Jonathan [mailto:jleake@sunday-times.co.uk]

Sent: 29 January 2010 12:42

To: Simon Lewis [GEO]

Subject: RE: The Sunday Times



many thanks

The actual paper cited in the Rowell paper came from a report in Nature about forest fires. I

cannot find anything in the Nature paper to support the claims made by Rowell. Can you? (The

claims may still be true of course).

Jonathan Leake

Science & Environment Editor

The Sunday Times (Readership 3.5m)

1 Pennington Street, London E98 1ST

Email: jleake@sunday-times.co.uk

Landline: +44 20 7782 5662

Mobile: +44 7799 772253

See my articles at www.timesonline.co.uk

The contents of this email, plus any attachments, are confidential and should not be published in any format without prior

agreement.

From: Simon Lewis [GEO]

Sent: 29 January 2010 13:17

To: 'Leake, Jonathan'

Subject: RE: The Sunday Times

Hi Jonathan,

I looked more closely – what a mess.

The 40% claim is not actually referenced in the Rowell & Moore 2000 report (they use Nepstad to

reference the specific figures in the next sentence). The Nepstad Nature paper is about the

interactions of logging damage, fire, and periodic droughts, all extremely important in understanding

the vulnerability of Amazon forest to drought, but is not related to the vulnerability of these forests

to reductions in rainfall. I don’t see how that can be the source of Rowell’s 40% claim. Its more likely

an unreferenced statement by Rowell.

On your other query: in the near-term the fate of tropical forests will be largely determined by how

much of it is destroyed to grow crops and biofuels, but the interactions between occasional

droughts, warmer temperatures, and the remaining logged and fragmented forests will ultimately

determine how much tropical rainforest is left by the end of this century.



My one line conclusion would be (unfortunately):

Both the IPCC paragraph and Rowell’s report are both sloppy when there is no need to be. The

claims made can all be substantiated with reference to solid peer-reviewed papers.

Cheers,

Simon

Appendix 2. Letter to Sunday Times, which they declined to publish.

I am the scientific expert cited in the article, ‘UN climate panel shamed by bogus rainforest claim’ (31

January), which was profoundly misleading. I repeatedly informed the Sunday Times that the claim

in the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report that up to 40% of the Amazon may

be vulnerable to climate change induced drought impacts was a defensible and reasonable claim,

based on the data and knowledge available at the time the report was written. Furthermore, the

evidence to back such a claim has strengthened since. I was categorical that the IPCC contained a

referencing error, and not an error in the science. There is no ‘bogus rainforest claim’.

The WWF report about fires that was cited by the IPCC is a useful document, but should not have

been used to justify that particular IPCC statement. It was the juxtaposition of the statement and

reference that I referred to as ‘a mess’, not the WWF report itself.

I recommend that the IPCC cite only peer-reviewed documents, not because of bias in green group

reports, as they are usually of high quality, but because citing them is unnecessary and introduces

the possibility of perceptions of bias and unnecessary controversy.

There is no ‘shame’ on the IPCC. It is a truly inspirational institution and I would gladly serve on it, if

asked. The ‘shame’ is that a quality newspaper, given the facts about an area of climate change

science, chose to publish a highly selective and biased account in an article about the importance of

taking the utmost care in reporting science.

Dr Simon Lewis

Earth & Biosphere Institute



School of Geography

University of Leeds. LS2 9JT.

Tel: 0113 343 3337.

Appendix 3. Richard North’s ‘Amazongate’ blogs.

25 January 2010. http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/and-now-for-amazongate.html

And now for Amazongate.

The IPCC also made false predictions on the Amazon rain forests, referenced to a non peer-reviewed paper produced by an advocacy group working with the WWF.

This time though, the claim made is not even supported by the report and seems to be a complete fabrication

Thus, following on from "Glaciergate", where the IPCC grossly exaggerated the effects of global warming on Himalayan glaciers – backed by a reference to a WWF

report - we now have "Amazongate", where the IPCC has grossly exaggerated the effects of global warming on the Amazon rain forest.

This is to be found in Chapter 13 of the Working Group II report, the same part of the IPCC fourth assessment report in which the "Glaciergate" claims are made.

There, is the startling claim that:

At first sight, the reference looks kosher enough but, following it through, one sees:

This, then appears to be another WWF report, carried out in conjunction with the IUCN - The International Union for Conservation of Nature.

The link given is no longer active, but the report is on the IUCN website here. Furthermore, the IUCN along with WWF is another advocacy group and the report is not

peer-reviewed. According to IPCC rules, it should not have been used as a primary source.

Firming up the WWF link, the second of the two authors, Dr P F Moore, is cited as the coordinator of the World Wide Fund for Nature (WWF) and World Conservation

Union (IUCN) Project FireFight South-East, Asia, Bogor, Indonesia. He works for both organisations.

His reported comments on the Amazonian rain forests are interesting, as he is by no means an Amazon specialist – or even a climate specialist. His cv tells us:

My background and experience around the world has required and developed high-level policy and analytical skills. I have a strong understanding of government

administration, legislative review, analysis and inquiries generated through involvement in or management of the Australian Regional Forest Agreement process,

Parliamentary and Government inquiries, Coronial inquiries and public submissions on water pricing, access and use rights and native vegetation legislation in Australia

and fire and natural resources laws, regulations and policies in Indonesia, Vietnam, Thailand, South Africa and Malaysia.



Perhaps, then, the lead author, Rowell A, is a more experience academic, with direct knowledge of the Amazon basin? Sadly, he is not. Andy Rowell, is an investigative

freelance journalist and a green activist who writes occasionally for The Guardian and The Independent. His cv tells us:

Andy Rowell is a freelance writer and Investigative journalist with over 12 years' experience on environmental, food, health and globalization issues. Rowell has

undertaken cutting-edge investigations for, amongst others, Action on Smoking and Health, The Campaign for Tobacco-Free Kids, Friends of the Earth, Greenpeace,

IFAW, the Pan American Health Organization, Project Underground, the World Health Organization, World in Action and WWF.

.Thus, the IPCC is relying for its assertions that "up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in precipitation" on a free-lance

journalist/activist and a specialist in policy and analysis relating to forest fires in Australia, Asia and South Africa. At least, though, Andy Rowell need not fear being

misquoted by a journalist. He is a journalist.

But then, it appears, it is not another journalist that either need fear, but the IPCC. The assertions attributed to them, that "up to 40% of the Amazonian forests could

react drastically to even a slight reduction in precipitation" is nowhere to be found in their report. The closest match we can find is:

In this context, we have to remember that not all forest fires are bad. However, the effects of El Niño on the Amazon could have global repercussions. Of major concern

for the Amazon is the way El Niño affects the region, causing increased precipitation in the South of the country and intense dryness in the North, just where the rain is

needed in the Amazon basin - home to 70% of the remaining humid forest on the globe.

Predictions are for increased dry weather in the Amazon, which could significantly affect the equilibrium of the rainforest, by making it more susceptible to burning.

Nor elsewhere can we find any other reference to 40 percent of the Amazon being affected by even slight reductions in precipitation. On the contrary, we find that the

WWF did produce its own report on the Amazon. There it states:

Large-scale tree death from drought is a surprisingly rare event, but is critical to understanding how small changes in rainfall could push big areas of Amazon forest

beyond their ecological tipping points. One of the great ecological puzzles of the Amazon forests is their ability to withstand severe seasonal drought with no visible signs

of drought stress. Indeed, some researchers have reported satellite evidence of an early dry season "greening up" of the Amazon forest canopy [Saleska et al. 2007,

Myneni et al. 2006].

The report goes on to say:

Amazon forest drought tolerance has its limits, however, and it is in understanding these limits that we begin to realize how close these ecosystems are to their tipping

point. A seven-year experiment was recently conducted to identify the level of drought stress beyond which Amazon forests would begin to "fall apart" through tree

mortality. Rainfall was reduced by one third for five consecutive years in a one-hectare forest plot using 5,600 plastic panels placed above the soil (Nepstad et al. 2002).

During the third year of the experiment, a drought threshold was reached. The forest's giant canopy trees began to die as they ran out of water in the upper 11m of soil

(Nepstad et al. 2007). Trees representing 10 per cent of the total weight of all the trees in the forest died in the course of a single year. It appears that even these

remarkable, deeply-rooting, giant trees succumb to drought and die if they cannot absorb enough water from the soil to supply their leaves with new water to replace

that lost through transpiration.

Then we get this:

The El Niño episode of 1997-1998 may have pushed about one-third of Amazon forests close to this threshold of death-inducing drought (Nepstad et al. 2004, Figure 2),

although few measurements are available from the field to know exactly how extensive the damage was. In the central Amazon, tree mortality increased 50 per cent

following this drought (Williamson et al. 2000).

In other words, although there is evidence – as you would expect – that the forest would suffer from reduced rainfall, the evidence adduced here (and in other papers) is

that fairly drastic and prolonged shifts in rainfall patterns are needed before serious damage occurs, and then nothing like 40 percent.

In all, then, the IPCC claim is a fabrication, unsupported even by the reference it gives, which it should not in any event have used as it is not a primary source.

The significance of this cannot be understated. Together with polar bears and melting ice-caps, and melting glaciers, the Amazon rain forests are iconic symbols for the

climate change industry, and their potential loss was fully exploited at December's Copenhagen summit.

There, the dire predictions from the IPCC were treated as a baseline, and then expanded upon by others and reported widely, adding to the sense of doom and crisis.

Well sourced reports, however, put logging and farm expansion as the major threat to the rain forests, climate change being just another factor which exacerbates the

damage. But this was not good enough for the IPCC, which wanted to hype up crisis. And, as with melting glaciers, it did so using exactly the same technique of making

an assertion unsupported by the "science" it holds as so important.



The glaciers claim is said to be a "mistake" by Rajendra Pachauri, chairman of the IPCC. But, as Lady Bracknell might have said, to cite one WWF report may be regarded

as a misfortune; to cite two looks like carelessness. And what will Rajandra say to that?

Saturday 30 January. http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/amazongate-final-phase.html

Amazongate: the final phase

The Booker column is up, with the headline: "Amazongate: new evidence of the IPCC's failures". This is the start of the final phase of the IPCC's meltdown.

Actually, the Amazon story only occupies one paragraph of the column, with the newspaper reacting to the building publicity by hyping it up in the headline. Booker

actually addresses the wide-ranging failures of the IPCC, including a reference to Montford (of Bishop Hill fame) and his brilliant book The Hockey Stick Illusion. Buy it.

Booker concludes, of the IPCC that: "Bereft of scientific or moral authority, the most expensive show the world has ever seen may soon be nearing its end."

However, the BBC's Roger Harrabin is already swinging into damage-limitation mode on "Amazongate", quoting "Euro-sceptic blogger Richard North".

The hapless Harrabin is driven to play down the importance of this latest development, claiming that the inclusion of the WWF reference "is a blunder perhaps, but

maybe of a different kind, because there is indeed plenty of published science warning about drought in the Amazon."

In so doing, he distorts the thrust of the Rowell Moore argument, which claims that "40% of Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in

precipitation."

First of all, the figure is entirely unsubstantiated and secondly, although there is plenty of evidence that severe or prolonged drought can damage tracts of forest, there is

no good (or any) evidence that a "slight reduction in precipitation" could have the drastic effect predicted.

Of special note, though, is Harrabin's choice of expert to back up his argument. He cites Dr Simon Lewis from Leeds University, who told him: "The IPCC statement is

basically correct but poorly written, and bizarrely referenced." The full significance of this will not become apparent until my next post, so this is just a marker ... we will

see Lewis in a different light.

Harrabin, though, is forced to concede that there are problems, stating: "It all points to the need for much greater transparency, though that will throw up issues of its

own for a body striving to offer a coherent view to policymakers of an issue dominated by risk, uncertainty and values, rather that unambiguous science."

That this is the main problem is wishful thinking on his part. The IPCC is holed below the waterline, and our little BBC man is trying to stem the leaks with a paper tissue.

(Note – I'm starting a new forum thread, as below, and will shut down the others tomorrow, to give us all a fresh start.)

Sunday 31 January. http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/amazongate-in-sunday-

times.html



Amazongate in The Sunday Times.

From Jonathan Leake in The Sunday Times we get an article headed: "UN climate panel shamed by bogus rainforest claim," - one of several on climate change in today's

edition

It tells us that a "startling report" in the IPCC report claiming that that global warming might wipe out 40% of the Amazon rainforest "was based on an unsubstantiated

claim by green campaigners who had little scientific expertise."

This is "Amazongate" writ large, where the IPCC launched the scare story that even a slight change in rainfall could see swathes of the rainforest rapidly replaced by

savanna grassland – and the source turns out to be a report from WWF, an environmental pressure group, which was authored by two green activists.

They had based their "research" (Leake's quotations) on a study published in Nature which did not assess rainfall but in fact looked at the impact on the forest of human

activity such as logging and burning. This weekend WWF said it was launching an internal inquiry into the study.

The detail is familiar to readers of this blog, and some might note a small addition at the end of the piece which says: "Research by Richard North", in what has been a

fruitful partnership.

Crucially, Leake brings to the table the substance of an exchange with Simon Lewis, a Royal Society research fellow at Leeds University who specialises in tropical forest

ecology. This is the same Simon Lewis cited by the BBC's Roger Harrabin, who has him say: "The IPCC statement is basically correct but poorly written, and bizarrely

referenced."

Leake, who had extensive communications with the man, however, presents a completely different picture. Lewis describes the section of Rowell and Moore's report

predicting the potential destruction of large swathes of rainforest as "a mess".

In a direct quote, Lewis goes on to say: "The Nature paper is about the interactions of logging damage, fire and periodic droughts, all extremely important in

understanding the vulnerability of Amazon forest to drought, but is not related to the vulnerability of these forests to reductions in rainfall." Then we get Lewis saying:

"In my opinion the Rowell and Moore report should not have been cited; it contains no primary research data."

Compare and contrast this with The Sunday Telegraph view that the IPCC had "accurately represented" the Nature paper.

Leake is clearly unconvinced, reporting that this is the third time in as many weeks that serious doubts have been raised over the IPCC's conclusions on climate change.

And this weekend Rajendra Pachauri, chairman of the IPCC, was fighting to keep his job after a barrage of criticism – which is why The Sunday Telegraph writes a 750-

word piece about his new novel.

Even the WWF takes it more seriously, saying it prided itself on the accuracy of its reports, but is investigating the latest concerns. "We have a team of people looking at

this internationally," says Keith Allott, its climate change campaigner.

Scientists such as Lewis are demanding that the IPCC ban the use of reports from pressure groups. Georg Kaser, a glaciologist who was a lead author on the last IPCC

report, said: "Groups like WWF are not scientists and they are not professionally trained to manage data. They may have good intentions but it opens the way to

mistakes."

And, in its own leader, headed, "Bad science needs good scrutiny", The Sunday Times makes a comparison between Dr Wakefield, who has recently been savaged by the

GMC, and Dr Pachauri who "is still head of the IPCC, although he presided over the use of dodgy science in its reports and ignored legitimate criticism of that science."

"He should go," says the paper.

CLIMATE CHANGE – FINAL PHASE THREAD

Appendix 4. BBC’s Roger Harrabin’s story (also reported in truncated form on the Today program,

Saturday 30 January. http://news.bbc.co.uk/1/hi/8488395.stm

Harrabin's Notes: IPCC under
scrutiny

In his regular column, BBC environment analyst Roger Harrabin

considers whether another mistake by the Intergovernmental

Panel on Climate Change has come to light.

ANOTHER ERROR?



After the Intergovernmental Panel on

Climate Change (IPCC) admitted it

had made a mistake in its Himalaya

glacier forecast in its Fourth

Assessment Report, climate "sceptics"

are busy searching the rest of the

panel's report for more mistakes.

It appears that this week, they have

found one. In parts of the blogosphere it has been dubbed

"Amazongate".

There was a dire warning in chapter 13 of the report of IPCC Working

Group II:

"Up to 40% of Amazonian forests could react drastically to even a slight

reduction in precipitation; this means that the tropical vegetation,

hydrology and climate system in South America could change very

rapidly to another steady state, not necessarily producing gradual

changes between the current and the future situation," it observed.

"It is more probable that forests will be replaced by ecosystems that

have more resistance to multiple stresses caused by temperature

increase, droughts and fires, such as tropical savannas."

Closer inspection reveals that the authors referenced for this work are,

in fact, an expert linked to environmental group WWF and a green

journalist.

Euro-sceptic blogger Richard North said: "The IPCC also made false

predictions on the Amazon rainforests, referenced to a non-peer

reviewed paper produced by an advocacy group working with the WWF.

"This time though, the claim made is not even supported by the report

and seems to be a complete fabrication," he observed.

A blunder perhaps, but maybe of a

different kind, because there is

indeed plenty of published science

warning about drought in the

Amazon.

Authors of some of that research are not happy that the IPCC chose to

reference WWF rather than the basic science itself.

Dr Simon Lewis from Leeds University, who co-authored a paper on the

Amazon in the journal Science, says the forest is surprisingly sensitive

to drought.

He told me: "The IPCC statement is basically correct but poorly written,

and bizarrely referenced.

"It is very well known that in Amazonia, tropical forests exist when

An IPCC statement on the fate of the Amazon has been questioned

The IPCC statement is basically correct but poorly

written, and bizarrely referenced

Dr Simon Lewis

Leeds University



there is more than about 1.5 metres of rain a year, below that the

system tends to 'flip' to savannah.

"Indeed, some leading models of future climate change impacts show a

die-off of more than 40% Amazon forests, due to projected decreases in

rainfall.

"The most extreme die-back model predicted that a new type of drought

should begin to impact Amazonia, and in 2005 it happened for the first

time: a drought associated with Atlantic, not Pacific sea surface

temperatures.

"The effect on the forest was massive tree mortality, and the remaining

Amazon forests changed from absorbing nearly two billion tonnes of

CO2 from the atmosphere a year, to being a massive source of over

three billion tonnes."

So, it appears that, unlike in the case of "Glaciergate", the IPCC's

science may be right but its referencing wrong.

Dr Lewis's Science paper came too late for the Fourth Assessment

Report's deadline.

But, he said: "They should have cited the papers by Peter Cox and

colleagues on the modelling side, and a paper by Dan Nepstad on a

massive drought exclusion experiment."

I have tried to contact the lead author of Working Group II to ask why

his team cited WWF not the journals - but without success so far.

My guess is that NGO reports often offer an easy synthesis of already-

published evidence.

In my experience, NGO papers are often both accessible and accurate -

though clearly written from a point of view.

But it is obvious that the next IPCC report will have to be much more

meticulous about flagging up the provenance of its sources.

There will need to be more clarification of what is known as "grey"

literature (not peer-reviewed) and IPCC panel participation.

It all points to the need for much greater transparency, though that will

throw up issues of its own for a body striving to offer a coherent view to

policymakers of an issue dominated by risk, uncertainty and values,

rather that unambiguous science.

Just this week, for instance, there were two pieces of published research

in Science and Nature suggesting that the very worse effects of climate

change may have been overestimated.

The researchers of both papers say they are still concerned about man-

made climate change, though.

The unfinished science of climate change goes on.



Appendix 5. Editorial, Wall Street Journal, February 18.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703630404575053781465774008.html

The Continuing Climate Meltdown

More embarrassments for the U.N. and 'settled' science.

It has been a bad—make that dreadful—few weeks for what used to be called the "settled science" of
global warming, and especially for the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change that is
supposed to be its gold standard.

First it turns out that the Himalayan glaciers are not going to melt anytime soon, notwithstanding dire
U.N. predictions. Next came news that an IPCC claim that global warming could destroy 40% of the
Amazon was based on a report by an environmental pressure group. Other IPCC sources of scholarly
note have included a mountaineering magazine and a student paper.

Since the climategate email story broke in November, the standard defense is that while the scandal
may have revealed some all-too-human behavior by a handful of leading climatologists, it made no
difference to the underlying science. We think the science is still disputable. But there's no doubt that
climategate has spurred at least some reporters to scrutinize the IPCC's headline-grabbing claims in a
way they had rarely done previously.

Take the rain forest claim. In its 2007 report, the IPCC wrote that "up to 40% of the Amazonian forests
could react drastically to even a slight reduction in precipitation; this means that the tropical
vegetation, hydrology and climate system in South America could change very rapidly to another
steady state."

But as Jonathan Leake of London's Sunday Times reported last month, those claims were based on a
report from the World Wildlife Fund, which in turn had fundamentally misrepresented a study in the
journal Nature. The Nature study, Mr. Leake writes, "did not assess rainfall but in fact looked at the
impact on the forest of human activity such as logging and burning."

The IPCC has relied on World Wildlife Fund studies regarding the "transformation of natural coastal
areas," the "destruction of more mangroves," "glacial lake outbursts causing mudflows and
avalanches," changes in the ecosystem of the "Mesoamerican reef," and so on. The Wildlife Fund is a
green lobby that believes in global warming, and its "research" reflects its advocacy, not the scientific
method.

The IPCC has also cited a study by British climatologist Nigel Arnell claiming that global warming
could deplete water resources for as many as 4.5 billion people by the year 2085. But as our Anne
Jolis reported in our European edition, the IPCC neglected to include Mr. Arnell's corollary finding,
which is that global warming could also increase water resources for as many as six billion people.

The IPCC report made aggressive claims that "extreme weather-related events" had led to "rapidly
rising costs." Never mind that the link between global warming and storms like Hurricane Katrina
remains tenuous at best. More astonishing (or, maybe, not so astonishing) is that the IPCC again
based its assertion on a single study that was not peer-reviewed. In fact, nobody can reliably establish
a quantifiable connection between global warming and increased disaster-related costs. In Holland,
there's even a minor uproar over the report's claim that 55% of the country is below sea level. It's
26%.

Meanwhile, one of the scientists at the center of the climategate fiasco has called into question other
issues that the climate lobby has claimed are indisputable. Phil Jones, who stepped down as head of



the University of East Anglia's Climatic Research Unit amid the climate email scandal, told the BBC
that the world may well have been warmer during medieval times than it is now.

This raises doubts about how much our current warming is man-made as opposed to merely another
of the natural climate shifts that have taken place over the centuries. Mr. Jones also told the BBC
there has been no "statistically significant" warming over the past 15 years, though he considers this
to be temporary.

***

All of this matters because the IPCC has been advertised as the last and definitive word on climate
science. Its reports are the basis on which Al Gore, President Obama and others have claimed that
climate ruin is inevitable unless the world reorganizes its economies with huge new taxes on carbon.
Now we are discovering the U.N. reports are sloppy political documents intended to drive the climate
lobby's regulatory agenda.

The lesson of climategate and now the IPCC's shoddy sourcing is that the claims of the global
warming lobby need far more rigorous scrutiny.

Appendix 6. Sunday Times story on Amazon claims in IPCC report.

http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change-

panel-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html

UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article

The United Nations' expert panel on climate change based claims about ice disappearing from
the world's mountain tops on a student's dissertation and an article in a mountaineering
magazine.

By Richard Gray, Science Correspondent and Rebecca Lefort

The revelation will cause fresh embarrassment for the Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC), which had to issue a humiliating apology earlier this month over inaccurate
statements about global warming.

The IPCC's remit is to provide an authoritative assessment of scientific evidence on climate
change.

In its most recent report, it stated that observed reductions in mountain ice in the Andes, Alps
and Africa was being caused by global warming, citing two papers as the source of the
information.

However, it can be revealed that one of the sources quoted was a feature article published in a
popular magazine for climbers which was based on anecdotal evidence from mountaineers
about the changes they were witnessing on the mountainsides around them.



The other was a dissertation written by a geography student, studying for the equivalent of a
master's degree, at the University of Berne in Switzerland that quoted interviews with
mountain guides in the Alps.

The revelations, uncovered by The Sunday Telegraph, have raised fresh questions about the
quality of the information contained in the report, which was published in 2007.

It comes after officials for the panel were forced earlier this month to retract inaccurate
claims in the IPCC's report about the melting of Himalayan glaciers.

Sceptics have seized upon the mistakes to cast doubt over the validity of the IPCC and have
called for the panel to be disbanded.

This week scientists from around the world leapt to the defence of the IPCC, insisting that
despite the errors, which they describe as minor, the majority of the science presented in the
IPCC report is sound and its conclusions are unaffected.

But some researchers have expressed exasperation at the IPCC's use of unsubstantiated
claims and sources outside of the scientific literature.

Professor Richard Tol, one of the report's authors who is based at the Economic and Social
Research Institute in Dublin, Ireland, said: "These are essentially a collection of anecdotes.

"Why did they do this? It is quite astounding. Although there have probably been no policy
decisions made on the basis of this, it is illustrative of how sloppy Working Group Two (the
panel of experts within the IPCC responsible for drawing up this section of the report) has
been.

"There is no way current climbers and mountain guides can give anecdotal evidence back to
the 1900s, so what they claim is complete nonsense."

The IPCC report, which is published every six years, is used by government's worldwide to
inform policy decisions that affect billions of people.

The claims about disappearing mountain ice were contained within a table entitled "Selected
observed effects due to changes in the cryosphere produced by warming".

It states that reductions in mountain ice have been observed from the loss of ice climbs in the
Andes, Alps and in Africa between 1900 and 2000.

The report also states that the section is intended to "assess studies that have been published
since the TAR (Third Assessment Report) of observed changes and their effects".

But neither the dissertation or the magazine article cited as sources for this information were
ever subject to the rigorous scientific review process that research published in scientific
journals must undergo.

The magazine article, which was written by Mark Bowen, a climber and author of two books
on climate change, appeared in Climbing magazine in 2002. It quoted anecdotal evidence
from climbers of retreating glaciers and the loss of ice from climbs since the 1970s.



Mr Bowen said: "I am surprised that they have cited an article from a climbing magazine, but
there is no reason why anecdotal evidence from climbers should be disregarded as they are
spending a great deal of time in places that other people rarely go and so notice the changes."

The dissertation paper, written by professional mountain guide and climate change
campaigner Dario-Andri Schworer while he was studying for a geography degree, quotes
observations from interviews with around 80 mountain guides in the Bernina region of the
Swiss Alps.

Experts claim that loss of ice climbs are a poor indicator of a reduction in mountain ice as
climbers can knock ice down and damage ice falls with their axes and crampons.

The IPCC has faced growing criticism over the sources it used in its last report after it
emerged the panel had used unsubstantiated figures on glacial melting in the Himalayas that
were contained within a World Wildlife Fund (WWF) report.

It can be revealed that the IPCC report made use of 16 non-peer reviewed WWF reports.

One claim, which stated that coral reefs near mangrove forests contained up to 25 times more
fish numbers than those without mangroves nearby, quoted a feature article on the WWF
website.

In fact the data contained within the WWF article originated from a paper published in 2004
in the respected journal Nature.

In another example a WWF paper on forest fires was used to illustrate the impact of reduced
rainfall in the Amazon rainforest, but the data was from another Nature paper published in
1999.

When The Sunday Telegraph contacted the lead scientists behind the two papers in Nature,
they expressed surprise that their research was not cited directly but said the IPCC had
accurately represented their work.

The chair of the IPCC Rajendra Pachauri has faced mounting pressure and calls for his
resignation amid the growing controversy over the error on glacier melting and use of
unreliable sources of information.

A survey of 400 authors and contributors to the IPCC report showed, however, that the
majority still support Mr Pachauri and the panel's vice chairs. They also insisted the overall
findings of the report are robust despite the minor errors.

But many expressed concern at the use of non-peer reviewed information in the reports and
called for a tightening of the guidelines on how information can be used.

The Met Office, which has seven researchers who contributed to the report including
Professor Martin Parry who was co-chair of the working group responsible for the part of the
report that contained the glacier errors, said: "The IPCC should continue to ensure that its
review process is as robust and transparent as possible, that it draws only from the peer-
reviewed literature, and that uncertainties in the science and projections are clearly
expressed."



Roger Sedjo, a senior research fellow at the US research organisation Resources for the
Future who also contributed to the IPCC's latest report, added: "The IPCC is, unfortunately, a
highly political organisation with most of the secretariat bordering on climate advocacy.

"It needs to develop a more balanced and indeed scientifically sceptical behaviour pattern.
The organisation tend to select the most negative studies ignoring more positive alternatives."

The IPCC failed to respond to questions about the inclusion of unreliable sources in its report
but it has insisted over the past week that despite minor errors, the findings of the report are
still robust and consistent with the underlying science.

Appendix 7. Professor Dan Nepstad’s public statement in response to the Sunday Times
‘bogus’ rainforest claim article.

Senior Scientist Daniel Nepstad endorses the correctness
of the IPCC’s (AR4) statement on Amazon forest
susceptibility to rainfall reduction

February 2010

The Intergovernmental Panel on Climate Change has been recently criticized in media
coverage (e.g. Sunday Times) for presenting inaccurate information on the susceptibility of
the forests of the Amazon Basin to rainfall reduction in its fourth assessment. The statement
that has drawn the criticism reads as follows:

"Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in
precipitation; this means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in South
America could change very rapidly to another steady state, not necessarily producing gradual
changes between the current and the future situation (Rowell and Moore, 2000)." (IPCC
2007, Magrin et al. 2007)

The Rowell and Moore review report that is cited as the basis of this IPCC statement cites an
article that we published in the journal Nature in 1999 as the source for the following
statement:

"Up to 40% of the Brazilian forest is extremely sensitive to small reductions in the amount of
rainfall. In the 1998 dry season, some 270,000 sq. km of forest became vulnerable to fire, due
to completely depleted plant-available water stored in the upper five metres of soil. A further
360,000 sq. km of forest had only 250 mm of plant-available soil water left.[Nepstad et al.
1999]" (Rowell and Moore 2000)

The IPCC statement on the Amazon is correct, but the citations listed in the Rowell and
Moore report were incomplete. (The authors of this report interviewed several researchers,
including the author of this note, and had originally cited the IPAM website where the
statement was made that 30 to 40% of the forests of the Amazon were susceptible to small
changes in rainfall). Our 1999 article (Nepstad et al. 1999) estimated that 630,000 km2 of
forests were severely drought stressed in 1998, as Rowell and Moore correctly state, but this
forest area is only 15% of the total area of forest in the Brazilian Amazon. In another article



published in Nature, in 1994, we used less conservative assumptions to estimate that
approximately half of the forests of the Amazon depleted large portions of their available soil
moisture during seasonal or episodic drought (Nepstad et al. 1994). After the Rowell and
Moore report was released in 2000, and prior to the publication of the IPCC AR4, new
evidence of the full extent of severe drought in the Amazon was available. In 2004, we
estimated that half of the forest area of the Amazon Basin had either fallen below, or was
very close to, the critical level of soil moisture below which trees begin to die in 1998. This
estimate incorporated new rainfall data and results from an experimental reduction of rainfall
in an Amazon forest that we had conducted with funding from the US National Science
Foundation (Nepstad et al. 2004). Field evidence of the soil moisture critical threshold is
presented in Nepstad et al. 2007.

In sum, the IPCC statement on the Amazon was correct. The report that is cited in support of
the IPCC statement (Rowell and Moore 2000) omitted some citations in support of the 40%
value statement.

Daniel Nepstad, PhD
Senior Scientist, Woods Hole Research Center
Coordinator of Research, Instituto de Pesquisa Ambiental da Amazonia
Email Dan Nepstad

Literature citations:

IPCC (2007), Summary for Policymakers, in Climate Change 2007: Impacts, Adaptation and
Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Fourth Assessment Report of the
Intergovernmental Panel on Climate Change, edited by M. L. Parry, O. F. Canziani, J. P.
Palutikof, P. J. van der Linden and C. E. Hanson, pp. 7-22, Cambridge University Press,
Cambridge, UK.

Magrin, G., C. G. García, D. C. Choque, A. R. M. J.C. Giménez, G. J. Nagy, C. Nobre, and
A. Villamizar (2007), Latin America, in Climate Change 2007: Impacts, Adaptation and
Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Fourth Assessment Report of the
Intergovernmental Panel on Climate Change, edited by M. L. Parry, O. F. Canziani, J. P.
Palutikof, P. J. van der Linden and C. E. Hanson, pp. 581-615, Cambridge University Press,
Cambridge, UK., section 13.4.1

Nepstad, D. C., et al. (1999), Large-scale impoverishment of Amazonian forests by logging
and fire, Nature, 398, 505-508.

Nepstad, D., P. Lefebvre, U. Lopes da Silva, J. Tomasella, P. Schlesinger, L. Solorzano, P.
Moutinho, D. Ray, and J. Guerreira Benito (2004), Amazon drought and its implications for
forest flammability and tree growth: a basin-wide analysis, Global Change Biology, 10, 704-
717.

Nepstad, D., I. Tohver, I., D. Ray, P. Moutinho, G. Cardinot. 2007. Mortality of large trees
and lianas following experimental drought in an Amazon forest. Ecology88(9): 2259-2269



Nepstad, D., C. Reis de Carvalho, E. Davidson, P. Jipp, P. Lefebvre, G. Hees Negreiros, E.
Silva, T. Stone, S. Trumbore, S. Vieira. 1994 The role of deep roots in the hydrologic and
carbon cycles of Amazonian forests and pastures. Nature: 372: 666-669

Rowell, A., and P. F. Moore (1999), Global Review of Forest Fires, WWF and IUCN. 64 pp
http://data.iucn.org/dbtw-wpd/edocs/2000-047.pdf


