. March 45, 2006
. Vol.’40; Iss. 6

Key Links
| Online Manuscript
Submission (Paragon)
Supporting Information
Meetings Calendar

Links to Environmental
and Funding Sites
RSS Newsfeeds
Where are the A-
.| Pages?
.

Research

Authors/Reviewers

Info for Advertisers
- -

A-Pages

T
L3

About ES&T

e Bl rugd

bl Advertised ¢
N Product (
Showecase \

4 TN Yoo N
N

S MR A ; M. ACS PUBLICATIONS
HIGH QUALITY. i!!l’.-'H IMPACT.

Home Online News Search

Online News: Latest News | Science | Technology | Policy | Business & Education | Archives

Business & Education News - August 31, 2005

How the Wall Street Journal and Rep. Barton
celebrated a global-warming skeptic

The untold story of how a front-page article and powerful U.S.
politicians morphed former mining executive Stephen McIntyre
into a scientific superstar.

Why do so many U.S business leaders and members
of Congress doubt the scientific consensus on global
warming? Consider the case of Stephen Mcintyre, a
semiretired businessman. His attack on one climate-
change study, known as the “hockey stick”—a study
often cited to make the case for global warming—
plucked Mclintyre from obscurity and got him featured on the front page of the
February 14, 2005, Wall Street Journal. The page-one story caught the attention of
Rep. Joe Barton (R-TX), chair of the House Committee on Energy and Commerce.
By late June, Barton was creating his own headlines by demanding that prominent

Related Content

Congressman Barton
unmoved by peer review

Skeptics get a journal

researchers turn over the raw data from the hockey-stick analysis.

When ES&T contacted more than a
dozen leading scientists to find out how
these events affected the scientific
consensus on climate change, many
researchers began criticizing the Wall
Street Journal and Barton. But to former
director of the geophysical fluid
dynamics laboratory at Princeton, Jerry
Mahiman, the chain of events reads like
a slapstick comedy. “It is all eminently
lampoonable,” he says.

However scientists look at these events,
the success of climate-change skeptic
Mclntyre hints at why the findings of the
Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC) report and other
mainstream, peer-reviewed global
climate studies have failed to persuade
Congress and the Bush Administration
that action is needed to curb greenhouse
gas emissions.

ES&T
The article on Stephen McIntyre ran on the
far left or column one, a position that
former page-one editor Frank Allen says
was normally reserved for weighty pieces.
The president-elect of the American
Association for the Advancement of
Science, John Holdren, says the story is a
sign of “creep off the editorial page.”
View the story

A nontraditional path to scientific eminence



GREECMH CHEMSBTRY

Mclintyre began his career in climate studies in 2003 when he published a paper in
Energy & Environment, an obscure social science journal that eschews traditional
peer review (2003, 74, 751-772). Mclntyre and his coauthor, economist Ross
McKitrick, outlined what they called serious errors in the hockey-stick analysis that
throw all the results into dispute. The original hockey-stick analysis plotted
reconstructed Northern Hemisphere mean temperature variations since 1400 and
found that since 1900, temperatures have increased to give the graph its distinctive
shape (Nature 1998, 392, 779-787). The hockey-stick study’s lead author is Michael
Mann, who recently became the director of the Earth System Science Center at
Pennsylvania State University. Multiple subsequent studies by other researchers
have yielded similar hockey-stick results, but climate-change skeptics continue to

attack the research.

As a result of the Energy &
Environment paper, lead author
Stephen Mclntyre, a Canadian,
was flown to Washington, D.C., to
brief U.S. business leaders and
the staff of Sen. James Inhofe (R-
OK), chair of the committee on
Environment and Public Works.
He also presented his findings
that year at the Marshall Institute,
a nonprofit organization whose
chief executive officer is

ExxonMobil lobbyist William O’
Keefe.

After this fleeting brush with
fame, Mclntyre retreated to
Canada and began a more
aggressive attack on the hockey
stick. He launched a blog to
attract attention to his research
and created a website where he

An independent researcher

A number of reports have noted strong ties
between climate skeptics and oil company,
ExxonMobil. In his biography and in news
coverage, Mclntyre is reported to be a former
director of several small public mineral
exploration companies. But in 2003, the annual
report of CGX Energy, Inc., an oil and gas
exploration company, listed MclIntyre as a
“strategic advisor”.

While investigating this story, ES&T contacted
CGX Energy and asked to speak with Stephen
McIntyre. A secretary responded that she did not
think that he worked in the building but that
contact information could be left and McIntyre
would call back. McIntyre admits to ES&T that he
“occasionally consults” for the company, but he
says he is not funded by industry.

“I've earned some money,” he says, “and I can
indulge an eccentric hobby.”

posted his manuscripts that had been rejected by Nature. But in early January of this
year, he finally had a paper accepted into a real science journal—Geophysical

Research Letters (GRL).

Decades of research have created a massive body of scientific literature on climate
change, and thousands of new studies on the subject appear every year in different
science journals. Yet, within weeks of publishing his first peer-reviewed study,
Mclintyre was profiled on the front page of the Wall Street Journal. The article ran
2209 words and was written by reporter Antonio Regalado.

Four days later, the Wall Street Journal editorial page praised Regalado’s reporting
and launched an attack on the hockey stick, the IPCC, and the science of global

warming.

To discover how often the Wall
Street Journal carried stories on
climate-change science, ES&T
examined one year of coverage
by the newspaper. (see sidebar
“Distinctive coverage of global
warming”). In April 2005, the

Distinctive coverage of global warming

In researching this story, ES&T performed a
Factiva search of Wall Street Journal articles with
the terms “global warming” or “climate change.”
The timeline was between August 1, 2004, and
July 31, 2005. Three news stories based on new

racaarrh fram crianra iniirnalec wara faiind: a




paper ran a 169-word story
highlighting a Science article
authored by well-known
climatologist Jim Hansen, director
of NASA’s Goddard Institute for
Space Studies. A third, 576-word
story, which was based on a
press conference about scientific
research, appeared in August
2004.

“It's a bit out of balance,
obviously,” laughs John Orcultt,
president of the American
Geophysical Union (AGU). “But
the Wall Street Journal has a
conservative point of view, and
studies like [Mclintyre’s] are the
type of stuff that attracts them.”

“It is a concern if there is a group
that thinks that this one paper is
the most important to come out
on climate change,” says Jay
Famiglietti, an associate
professor in earth system science
at the University of California,
Irvine, and editor-in-chief of GRL,
the journal in which Mclintyre
published his study. “If | had a
student come to me and say, ‘I
found this one paper that proves
that climate change is hogwash,”
I'd say, “Well, that’s one paper
out of how many? In science, you
never look at [only] one paper.”

But the harshest critic of the
whole issue is former Wall Street
Journal page-one editor, Frank
Allen. He now directs the
Institutes for Journalism & Natural
Resources in Missoula, Mont.
When asked to read the front-
page article, he described it to
ES&T as a “public disservice”
littered with “snide comments”
and “unsupported assumptions”.
He says he does not understand
how the story got past the
editors.

“It was a strange story 'cause it
had this bizarre undertone of
being investigative but it didn'’t
investigate,” says Allen. “And this

TLOLUILIT 1TV OulGlive JUUTTIUID VWal v TVUlIU: U

169-word Associated Press story based on Jim
Hansen’s Science article that appeared on page
A4, the front-page feature by Regalado, and a
576-word story on a press conference about
scientific research that was reported by John J.
Fialka and was placed on page D2.

Although most other U.S. newspapers, with the
notable exception of the New York Times, also
provide minimal coverage of climate change
studies in science journals, ES&T found no other
newspaper that reported on the McIntyre and
McKitrick article.

Max Boykoff, a graduate student in the
department of environmental science at the
University of California, Santa Cruz, says that it is
odd that the Wall Street Journal would devote so
much space to a story about Mclntyre and
McKitrick when they seldom write about global
warming. Boykoff recently published his own
study of U.S. “prestige press” coverage of global
warming in 2004. For his study, he gathered
news stories on global warming that appeared in
the New York Times, the Los Angeles Times, the
Washington Post, and the Wall Street Journal
during the years 1988-2002 (Global Environ.
Change 2004, 14, 125-136).

Boykoff’s search netted 3543 articles, of which
about 41% came from the New York Times, 29%
from the Washington Post, 25% from the Los
Angeles Times, and 5% from the Wall Street
Journal.

ES&T 's search found that the Wall Street Journal
does provide extensive coverage on the business
aspects of global warming, with dozens of news
stories on emissions trading, the energy bill, the
move toward alternative forms of energy, and
how countries and corporations are responding to
efforts to control emissions. Most of the writing in
the Wall Street Journal discussing climate-change
science was found in the opinion sections of the
newspaper, including three book reviews.

In one review, Russell Seitz points out, “Billions
of dollars are spent annually on understanding
aspects of climate change too ephemeral to elicit
consensus.” Another review by Ronald Bailey, a
science correspondent for Reason, presents a
positive look at Michael Crichton’s novel State of
Fear. In the novel, Crichton’s villains are
environmentalists trying to promote a trumped-
up global-climate-change scare.

[Update 10/19/05 -- Read a letter to the editor
from Russell Seitz and a response from Paul
Thacker.]

The Wall Street Journal’s most intense scrutiny
can be found on the op-ed page, where dozens of
editorials and opinion pieces have pilloried the




pieCG—What | thought was scientists and the science of climate change.

bothersome about it—it purported Here, the terms global warming and climate
to be authoritative, and it's just full change can sometimes be found in quotes.

of holes.” “[T]he case linking fossil fuels to global warming
has, if anything, become even more doubtful,”
ES&T asked Regalado and his states a June 22, 2005, editorial.

immediate editor to respond on- o _
the-record to the criticisms of the | The only scientist found to have written an

) opinion piece on global warming for the Wall
s;[pry tandr"[he papgrs Coverzge of Street Journal is climate-change skeptic Fred
Climate-change science, an Singer. —PDT

were directed to set up an

interview through Dow Jones &

Co., the owner of the Wall Street Journal. After four days of phone calls and emails,
Robert Christie, director of corporate communications for Dow Jones, responded by
email: “We’ve made it clear [that] when you submit your questions, we’ll be more
than happy to provide written on-the-record answers.”

ES&T then emailed 19 questions and asked to receive
a response within three days. Six days later, editor Bob

. ) The guestions emailed to
McGough confirmed by phone that the questions had Regalado by ES&T

been received. [MS Word document]

ES&T has never received a response.

Off the front page, onto the floor of Congress

Mclintyre says that after he was profiled in the Wall Street Journal, he received a
phone call from the congressional staff of Rep. Barton. “They wanted to know if | had
spoken to the Wall Street Journal and if the article was true,” Mclintyre tells ES&T.

In late June, Barton swung into action and sent out letters to Mann, his colleagues,
and two scientific groups. The letter to Mann begins: “Questions have been raised,
according to a February 14, 2005, article in The Wall Street Journal, about the
significance of methodological flaws and data errors in your studies of the historical
records of temperatures and climate change.” The same letter makes extensive
requests for raw data. Mann and his colleagues have complied with Barton’s
demands, and the investigation is apparently still open.

“I'm a pretty unlikely protagonist to this whole story—a middle-aged, Canadian
businessman who nobody’s heard of doing battle with an IPCC superstar,” admits
Mclintyre.

Jim Hansen of NASA agrees. “Although | have been carrying out research in the
atmospheric science and climate field for more than four decades, | have never
heard of either of them,” wrote Hansen in an email, referring to McIntyre and
McKitrick. “That perhaps tells you something.”

When asked why his debut into science gained so much attention, Mcintyre
responds, “It intrigued reporters and, to some extent, reporters have driven the
story. They’ve almost forced people to read it. Certainly Regalado . . . [Francis]
Zwiers read it because Regalado asked him to.” Francis Zweirs is chief of the
division at the Canadian Centre for Climate Modelling and Analysis.

“All | can say is that story gave an undeserved amount of attention to a controversy
that most scientists regard as ludicrous,” says Michael Oppenheimer, professor of
geoscience and international affairs at Princeton University.



Searching for an award-winning story

But does the Wall Street Journal newsroom really have a political bias on global
warming? According to one reporter who left the newspaper three years ago, the
Wall Street Journal runs only three front-page features a day, and well over 250
reporters compete to write those articles.

Jim Detjen, the director of the Knight Center for Environmental Journalism at
Michigan State University, says that contrarian issues make for good headlines. “So
if something comes out that says, ‘Exercise is bad for you’ or ‘Bran muffins are bad
for you,’ that becomes front-page news,” he says. “Ambitious journalists know that
and know that studies like that can lead to a front-page article.”

However, Mann doesn’t blame the reporter. “I think [Regalado is] a reasonably
straight journalist who might have a bit of a bias for telling an interesting story and
making things a bit ad hominem. And that played into the final story.” Mann believes
that Regalado sees his story as fair coverage, reporting on the science while adding
in a human aspect.

“I could tell by the sorts of questions he was asking me and my colleagues that this
is what he was interested in—the David versus Goliath storyline that he was trying to
build with [MclIntyre] as David.”

But others are less sympathetic. Tom Crowley, a professor of earth systems science
at Duke University, says he tried to put the brakes on the story when contacted by
Regalado. “I did go into a long explanation for why Mclintyre’s work isn’t great
shakes, as some people would like to believe. That didn’t come out in the article, but
that doesn’t mean that what he wrote wasn’t edited by the higher-ups.”

The resulting bias in the article, he says, confirmed his suspicions that the Wall
Street Journal slants their news on climate change. “They acted like | suspected,” he
says. “And on their op-ed page their writers get free shots at global warming.”
Crowley’s name did not appear in the article.

Now an emeritus researcher, Jerry Mahlman recalls
that his interview with Regalado was anything but

« . : . , Excerpt of ES&T interview
smooth. “He had this cute little lead, ‘Oh, | heard you're | with Jerry Mahiman

the guy that coined the term hockey stick.’ | said, [MS Word document]

‘Guilty as charged.

But what began as an interview, Mahlman explains, quickly evolved into a spirited

debate. Whenever he pointed out the importance of Mann’s work, Regalado would
try to shift the discussion back to Mclntyre and McKitrick. “| told him that as far as |
know they’re quacks. That kinda riled him.”

Mahlman says he also pointed out that numerous other studies have confirmed
Mann’s original results. “Then he started to get squirmy because | was saying that
[even] if we didn’t have the hockey stick and the paleorecord, we have an absolutely
reliable record over the last 100 years or so, and it's warming like crazy.” We didn’t
have thermometers 1000 years ago, but we do now, Mahlman says.

In the end, Mahlman was not mentioned in the article.

The inside story of “dog bites man”

Global-climate-change scientists interviewed by ES&T say that there is some basis



for questioning the hockey-stick study, but Regalado’s story blurred any distinction
between businessman Stephen Mclintyre and scientist Hans von Storch, who directs
the Institute for Coastal Research at the GKSS Research Center (Germany). Von
Storch disagrees with Mann about the degree of variability in past temperatures
before the present warming. Mann’s research finds little variability; von Storch
argues that there was more.

“We are speaking about the shaft of the hockey stick, not the blade,” says von
Storch. “We have no conflict about anthropogenic warming. That’s not the point.”

“It's a legitimate scientific exchange that has been amplified and distorted by
contrarians,” adds Mann. “That is strikingly different from this Mclntyre stuff, which
was garbage from the start.”

Mahiman says that outside attention to the science of climate change by contrarians
and amateur observers has amplified the Mann—von Storch disagreement. “If this
hadn’t been hyperpoliticized, then the microsquabble between von Storch and Mike
Mann would have just ended up as a letter to the editor of a journal criticizing a Mann
paper or a von Storch paper,” he says.

Significantly, both von Storch and Mann have submitted letters to GRL about
Mclintyre’s paper. Mann says the work is completely wrong, while von Storch offers a
backhanded compliment. “We sent in a comment that the glitch [Mcintyre] detected
in Mann’s paper is correct, but it doesn’t matter,” von Storch says. “It's a minor
thing.”

Oddly, the Mclintyre incident is not an anomaly, according to Kevin Trenberth, head
of the climate analysis section at the National Center for Atmospheric Research.
“There have been several examples of people who have come into the field of
climate change and done incredibly stupid things by applying statistics in ways that
are inappropriate for the data,” he says.

Famiglietti, editor-in-chief of GRL, says that because the Mclintyre paper generated
a total of four letters, an abnormally high number, he will personally supervise their
acceptance. He says that the letters differ in their specific criticisms and adds that he
is ignoring the political controversy and focusing on the science.

Fallout from Barton’s letters

While scientists have essentially dismissed Mclntyre’s research, professional
societies have gone after Rep. Barton and his letters. The American Association for
the Advancement of Science and the AGU, for example, have protested Barton’s
intrusion into the scientific process. Mann provided an 11-page point-by-point
refutation of every issue raised by Barton.

Mann’s colleague, Raymond Bradley, a professor at the University of Massachusetts
at Amherst, also sought to explain to Barton that criticisms such as Mcintyre’s often
appear within the scientific literature. “That is the nature of scientific activity. We
publish a paper and others may point out why its conclusions or methods may be
wrong,” Bradley wrote. However, he noted, “[Science] does not move forward
through editorials or articles in the Wall Street Journal or USA Today.”

Attempting to resolve the issue, The National Research Council has even offered to
perform an independent review of the controversy for Barton. Bill Colglazier, the
council’s executive director, declares, “It was a sincere good-faith offer, but [the
congressman] didn’t seem too positive on this.”



For his part, Mclintyre says that his analysis of climate-change science is far from
complete. Studies by other researchers with similar results to the hockey stick
contain the same glitch, he says. Meanwhile, his blog has received more than
500,000 hits, and Mclntyre reports that he is getting more web traffic from
Washington, D.C.

ES&T found support for Mclntyre’s claim. In late July, Sen. Inhofe referenced
Mclintyre’s work during a Senate debate on climate change, declaring, “We have the
Energy & Environment report that came out in 2003 that says the original Mann
papers contain collation errors, unjustifiable truncations of extrapolations of source
data, obsolete data . . .”

‘I had no idea that there would be any interest in my work, and the fact that some
people have found it interesting, | find very flattering,” Mclntyre admits.

He adds that he is not making any definitive statements on the science of global
warming. “I'm just saying that | don’t know,” he said. “I looked at one narrow topic. |
haven’t studied issues of infrared radiation and water vapor. And there are a host of
issues that need to be studied.” —PAUL D. THACKER

Update 10/28/05: Following ES&T's investigation, the Wall Street Journal published
an article questioning the validity of claims made by businessman Steven Mcintyre.
"Global Warming Skeptics Under Fire" by Antonio Regalado, October 26, 2005;

Page B3.

Research | Research ASAP | A-Page Magazine | Online News | Search
Copyright © 2006 American Chemical Society




