Wahl-to-Wahl coverage

Eugene Wahl asked us to post a statement related to some incorrect claims circulating in the blogosphere:

The Daily Caller blog yesterday contained an inaccurate story regarding a correspondence that was part of the emails hacked from East Anglia University Climate Research Unit (CRU) in November 2009.

For the record, while I received the email from CRU as forwarded by Dr. Mann, the forwarded message came without any additional comment from Dr. Mann; there was no request from him to delete emails. At the time of the email in May 2008, I was employed by Alfred University, New York. I became a NOAA employee in August 2008.

The emails I deleted while a university employee are the correspondence I had with Dr. Briffa of CRU regarding the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, all of which have been in the public domain since the CRU hack in November 2009. This correspondence has been extensively examined and no misconduct found. As a NOAA employee, I follow agency record retention policies and associated guidance from information technology staff.

Dr. Eugene R. Wahl

March 9, 2011

Further questions can be addressed to Katy.G.Human -at- noaa.gov

Our comments

These claims are simply the latest attempt to try and manufacture scandals and smear scientists, particularly Mike Mann, based on the UEA emails. The story appears likely to have come from Senator Inhofe’s office who presumably had access to the transcripts taken by the NOAA Office of the Inspector General (whose investigation found no evidence of any wrongdoing by NOAA employees). The story was planted with Steve McIntyre, Anthony Watts, and Chris Horner, and then linked to by Inhofe’s office to provide a little plausible denialability – a rather blatant media spin operation.

But the facts of the case do not support the narrative they are pushing at all. While Jones’ original email was certainly ill-advised (as we stated immediately it came to light in Nov. 2009). Eugene Wahl was not subject to FOIA at the time (since he was not a federal employee) and was not subject to UK FOI anyway since he was working for a US-based university. Nor was he aware of any ongoing FOI actions in any case. In the original emails released, Mann stated that he would notify Wahl of Jones’ email, and his only involvement was to forward the Jones email to Wahl which Wahl’s account confirms.

So what is the actual issue at the heart of this? A single line in the IPCC AR4 report (p466) which correctly stated that “Wahl and Ammann (2006) also show that the impact [of the McIntyre and McKitirck critique] on the amplitude of the final reconstruction [by MBH98] was small (~0.05C)”. This was (and remains) true. During the drafting Keith Briffa corresponded with Eugene Wahl and others to ensure that the final text was accurate (which it was). Claims from McIntyre that this was not allowed under IPCC rules are just bogus – IPCC authors can consult with anyone they like at any time. However, this single line, whose inclusion made no effective difference to the IPCC presentation, nonetheless has driven continuing harassment of everyone involved for no good purpose whatsoever. Wahl and Ammann did show that MM05 made no substantial difference to the MBH reconstruction, whether it got said in the IPCC report or not.

Page 1 of 2 | Next page